Dette var oppfordringen vi kom med til dagligvarekjedene! Svarene vi fikk var unnvikende og gjenspeiler manglende tiltak for bedring av dyrevelferden hos kjedene.

Kylling er den landbruksproduksjonen i Norge som omfatter flest individer: over 65 millioner hvert år. Majoriteten er av rasen Ross 308 som sliter med en rekke alvorlige helse- og velferdsproblemer.
Dagligvarer verden over stanser salget av hurtigvoksende kylling, mens her i Norge henger vi fortsatt etter. Det er fullt mulig for norske dagligvarekjeder å ikke lenger selge Ross 308-kylling, og i stedet bytte ut denne med bedre raser. Derfor sendte Dyrevernalliansen ut et brev til flere av de store dagligvarekjedene i Norge. I brevet oppfordrer vi til å bytte ut Ross 308 til fordel for sunnere raser.
Brevet ble sendt til dagligvarekjedene Coop Prix, Obs, Extra, Coop Marked, Coop Mega, Matkroken, Jacob’s, og Kiwi, Meny og Spar.
Unnvikende svar
Svarene vi fikk fra dagligvarebransjen var unnvikende og mangelfulle.
Coops ledelse har svart at de per i dag ikke ser noen grunn til å stille krav om et skifte av kyllingrase. De anser Ross 308 som en «bærekraftig hybrid som fungerer godt». De ser heller ikke tydelig etterspørsel etter et skifte av rase, og viser ellers til at de har andre alternativer med mer saktevoksende kylling i butikkene sine.
Dette svarer de på vegne av sine butikker Coop Prix, Obs, Extra, Coop Marked, Coop Mega og Matkroken.
Norgesgruppen, som har butikkene Kiwi, Meny, Jacob’s og Spar, svarer at beslutningen om endring av kyllingrase styres av fjørfebransjen i henhold til gjeldende krav og forventninger fra norske myndigheter/Mattilsynet. De svarer samtidig at de har en god dialog om dyrevelferdstiltak med deres leverandører av kylling. Og at de opplever at de jobber godt med tiltak for kontinuerlig forbedring av dyrevelferden i standard kyllingproduksjon.
Norgesgruppen presiserer likevel i brevet til Dyrevernalliansen at de tar med seg innspillene våre i valg av kyllingrase, og fremhever at de også har alternativer til Ross 308 i butikkene deres.
Les også: 3,6 millioner små guttekyllinger kvernes hvert år i Norge.
Ross 308 gjør god dyrevelferd umulig
Dessverre kan ikke de alvorlige problemene som er konsekvenser av den intensive avlen løses kun ved å gjøre tiltak i levemiljøet. Selv om det settes inn positive tiltak som mer tilsyn og stell, flere miljøberikelser eller bedre plass, vil slike forbedringer ha begrenset verdi når Ross 308 anvendes.
Les også: Millioner av hannkyllinger kvernes unødvendig hvert år i Norge.
Rema 1000 har sluttet å selge Ross 308
Rema 1000 er den eneste av dagligvarekjedene som har kuttet ut Ross 308 fra sortimentet sitt. Norsk Kylling (Solvinge), som produserer mesteparten av all kyllingen som selges av Rema 1000, bruker nå kun rasen Hubbard. Overgangen til den sunnere kyllingrasen har de gjort i samarbeid med Dyrevernalliansen.
Dagligvarekjedene har makt og ansvar
Dagligvarekjedene har stor makt, og samtidig et ansvar for hva de selger i butikkene sine. Dette ble tydelig vist da Rema 1000 sluttet å selge egg fra burhøner i 2012, etter dialog med Dyrevernalliansen. Dette førte igjen til at Meny sluttet å selge buregg i 2013. NorgesGruppens andre butikker – Kiwi, Spar, Jacob’s og Joker – faset ut salg av buregg i 2019.
Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest i intensivt landbruk. Vi kommer til å fortsette å presse på for at næringslivet og kyllingnæringen skal fase ut Ross 308 til fordel for sunnere kyllingraser.