Samarbeid med næringslivet om kyllingproduksjon nytter

Dyrevernalliansen innledet i 2015 samarbeid med REMA 1000. Et viktig fokus i samarbeidet er kyllingproduksjon: Å sørge for at kyllingen får et så godt liv som mulig, fra start til slutt. Vi er derfor veldig glade for å se at det nye samarbeidet nytter. 

Julie Grell i kyllinghus i norsk kyllingproduksjon
Dyrevernalliansens veterinær, Julie Grell, i et kyllinghus. Foto: Susanna Lybæk

Kyllingproduksjonen er den mest industrialiserte formen for husdyrhold vi har i Norge. Derfor er Norsk Kylling, som eies av REMA 1000, et av prioriteringsområdene for samarbeidet. Hvert år slaktes 70 millioner kyllinger i Norge. Rema har rundt 30 prosent markedsandel for salg av kylling i norsk dagligvare.

Den siste tiden på slakteriet kan være en stor belastning på kyllingen. De skjøre kyllingene har blitt fraktet, ofte over lengre avstander, og er stuet sammen på et fremmed sted. Det er derfor av stor betydning for dyrevelferden i kyllingproduksjonen at denne siste tiden er så skånsom og human som mulig.

Ny og bedre metode på slakteriet

Tidligere måtte fuglene tømmes ut av transportkassene og transporteres på et samlebånd i høyt tempo, før de ble hengt levende opp etter beina mens de flakset og var redde. Dette resulterte i skader og vingebrudd. Norsk Kylling har derfor nå gått over til gassbedøvelse fremfor elektrisk bedøvelse med vannbad. En slik ombygging av slakteriet var et klart kriterium for samarbeidet om kyllingproduksjon fra Dyrevernalliansens side.

Forbedring av kyllingproduksjon

Dyrevernalliansens veterinær, Julie Grell, er fornøyd med forbedringen. Hun mener dette er et stort fremskritt for dyrevelferden på slakteriet.

Med de nye metodene går transportkassene direkte inn i gasskamrene for bedøvelse uten at fuglene først må utsettes for stressende håndtering og fall fra høyder. Fuglene er nå helt bevisstløse når de henges opp etter beina før de avlives, sier Grell.

Du kan hjelpe kyllingene

Gi flere kyllinger et liv verdt å leve

Din hjelp har alt å si!

Håp for fremtidens kyllinger

Det er første gang en norsk dagligvarekjede er i samarbeid med en dyrevernorganisasjon. Dyrevernalliansen og REMA 1000 jobber nå med å innføre enda flere konkrete forbedringer i kyllingproduksjonen.

Vi er veldig glade for å se at en av Norges største dagligvarekjeder er en seriøs aktør som tar dyrevelferd på alvor, og vi gleder oss til å se hvordan REMA 1000 vil følge opp våre råd fremover, sier Grell.

Nyhetsbrev: Dyrevern Aktiv

Forbrukertips, finurlige fakta og engasjement.